Kommunikasjon med Klokskap og Klarhet

Å Snakke Sammen 

Språket begrenser paradoksalt nok det som er virkeligheten, og det krever mye av både sender og mottaker at vi skal forstå det som er meningen.  Og er intensjonen på plass?  Er det en retning?  Er det ærlig og redelig?  Er det sant?  Er det misforståelser?  Er det «unfinished business» som forstyrrer kontakt, kommunikasjon og relasjon?

 

1. Innledning – Hvorfor snakker vi sammen?

Kommunikasjon er mer enn ord. Det er broen mellom sjeler, en vei til å skape forståelse, finne sannhet og bygge tillit. I mentorrollen er samtalen et hellig rom, der vi ikke bare skal uttrykke – men også lytte med åpent sinn og hjerte.

Formålet med god kommunikasjon er ikke å vinne, men å forstå. Ikke å overbevise med kraft, men å skape klarhet gjennom nærvær og respekt.

2. Intensjon – Grunnlaget for all dialog

Bak hvert ord ligger en intensjon. En god mentor kommer med en ren intensjon:

  • Ikke for å manipulere

  • Ikke for å kontrollere

  • Men for å utforske, forstå og veilede

Spør deg selv:

Hva er min egentlige hensikt i denne samtalen?

Er jeg her for å støtte, lære og dele – eller for å fremstå som den som har rett?

3. Lytte og tale – like viktig som å puste inn og ut

Lytting er aktivt. Det er et verktøy for å hente inn dybde, nyanser og følelser.

Å tale er å dele det du har erfart, forstått og gjennomlevd – ikke bare det du har hørt.

Tips for lytteren:

  • Vær stille, ikke bare taus.

  • Lytt med hele kroppen.

  • Legg merke til hva som ikke blir sagt.

  • Still åpne spørsmål: “Kan du fortelle mer om det?”

Tips for den som taler:

  • Snakk sant, også når det er sårbart.

  • Bruk erfaringer, ikke bare teorier.

  • Formidle med ydmykhet – ikke som en absolutt fasit.

4. Fra data til visdom – fire nivåer av forståelse

God kommunikasjon krever at vi skiller mellom overflater og dybder:

  • Data: Rå fakta. Det som har skjedd. Tall, navn, hendelser.

  • Informasjon: Hvem, hva, hvor, når. Dette gir kontekst.

  • Kunnskap: Hvordan ting henger sammen. Å forstå mønstre og sammenhenger.

  • Visdom: Hvorfor det betyr noe. Hva er meningen? Hva er verdien?

Eksempel – Skole:

Data = Elev har fravær

Informasjon = Hvilke dager? Hvor ofte?

Kunnskap = Hvorfor skjer det? Hva påvirker dette?

Visdom = Hvordan skaper vi et miljø som vekker lysten til å lære?

5. Forhandle og forstå sammen

Når to mennesker har ulikt syn, er ikke målet å vinne – men å utvide horisonten.

Forhandling i mentorrollen handler om å sammen skape ny innsikt og felles forståelse. Det krever:

  • Tålmodighet

  • Åpenhet for å ta feil

  • Evne til å se med den andres øyne

  • Et fellesspråk som bygger bro

6. Energi, helbredelse og menneskets natur

Alt liv søker vekst – både planter, dyr og mennesker. I kommunikasjon må vi også anerkjenne:

  • Vi er energi. Ord bærer frekvenser.

  • Vi helbreder hverandre gjennom nærvær og sannhet.

  • Når vi er ærlige, åpne og trygge, kan indre helbredelse skje.

Avslutning: Fra forståelse til transformasjon

En mentor er ikke bare en veiviser – men en speiler.

Når du snakker med andre, og lytter til dem, kan du hjelpe dem med å høre sitt eget hjerte tydeligere.

Spørsmål til refleksjon:

  • Når lytter jeg virkelig – og når venter jeg bare på å svare?

  • Er min intensjon alltid ren?

  • Hva betyr det å være klok i møte med et annet menneske?

Her kommer et sett med refleksjonsspørsmål og en samling sitater som kan brukes i undervisning, veiledning og som inspirasjon i mentorrollen. Alt er laget for å støtte og utdype tematikken fra leksjonen: kommunikasjon, intensjon, forståelse og visdom.

Refleksjonsspørsmål

Om intensjon og tilstedeværelse

  1. Hva er min intensjon når jeg går inn i en samtale – ønsker jeg å forstå, eller å bli forstått?

  2. Har jeg noen gang prøvd å “vinne” en samtale? Hva gjorde det med meg – og den andre?

  3. Hvordan merker jeg forskjellen på en samtale med ren og uærlig intensjon?

Om lytting og stillhet

  1. Når var sist jeg virkelig lyttet – uten å planlegge hva jeg skulle si tilbake?

  2. Hvordan føles det når noen virkelig lytter til meg?

  3. Hvordan kan jeg skape mer rom for stillhet i mine samtaler?

Om forståelse og dypere innsikt

  1. Har jeg noen gang trodd at jeg visste – før jeg virkelig forsto?

  2. Hvordan kan jeg bli mer åpen for ny informasjon som utfordrer det jeg tror jeg vet?

  3. I hvilke situasjoner er det vanskelig for meg å være nysgjerrig i stedet for bastant?

Om kunnskap og visdom

  1. Hva betyr det for meg å gå fra kunnskap til visdom?

  2. Hva er forskjellen på noe jeg har lært – og noe jeg virkelig har forstått?

  3. Hvilken rolle spiller mening og verdi i min måte å kommunisere på?
Del innlegget:

Relaterte innlegg

Handlekurv
Abboner på vårt nyhetsbrev!

Abboner på vårt nyhetsbrev!

Meld deg på e-postlisten vår for å motta de siste nyhetene og oppdateringene fra teamet vårt.

You have Successfully Subscribed!