Snakk sammen på en god måte for vår fremtid

Kommunikasjon med Klokskap og Klarhet

1. Innledning – om det er en egenskap som er anbefalt å utvikle, så er det snakketøyet med bevissthet på kommunikasjon, kontakt og relasjoner.

Det finnes mange politikere som er gode på å snakke tull, og de får det til å høres så lurt ut at folk tror de er smarte, samtidig som de har svake egenskaper sosialt og relasjonelt.

Disse er typisk slike som tror mye om at de har gode relasjoner til noen, mens de kun blir spilt med, siden de selv blir oppfattet som dette, at det kun gjør og sier ting for å oppnå noe for egen vinning f.eks.

Jeg innleder med et raust utvalg av sitater om kommunikasjon, og ber deg åpne opp for hvordan du kan bruke dette i ditt liv.  For på dette området kan vi alltid bli bedre hele tiden.

Alt rundt oss er i bevegelse, og nå endrer store ting seg stadig raskere, så det er viktig å prioritere utvikling og vekst.  Kommunikasjon og relasjon er noe jeg absolutt anbefaler å prioritere.

 

The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.”

– George Bernard Shaw

 

“When people talk, listen completely. Most people never listen.”

– Ernest Hemingway

 

“Be impeccable with your word. Speak with integrity. Say only what you mean.”

– Don Miguel Ruiz, De fire leveregler

 

“Wisdom is not a product of schooling but of the lifelong attempt to acquire it.”

– Albert Einstein

 

“Between stimulus and response there is a space. In that space is our power to choose our response.”

– Viktor Frankl

 

“The energy you bring is more powerful than the words you say.”

– Anonym

 

“To know that you do not know is the beginning of wisdom.”

– Lao Tzu

 

“Healing begins when we stop pretending everything is fine.”

– Anonym

 

“We don’t see things as they are, we see them as we are.”

– Anaïs Nin

 

“In every conversation, there’s an opportunity to choose: connection or control.”

– Linda Nordskog, Mentora.no

I kommunikasjon har vi mange nivåer og ulike felt, og det er de som kan se hvordan andre ser på dem, f.eks. med tolkning, kritikk eller forakt, mens andre ikke aner noe om dette.  Så finnes det de som vet om den andre snakker sant og reagerer straks det er noe som skurrer.  Disse er absolutt i stand til å bruke bevisstheten, feltet, historikken, minnet, innsikten, erfaringen og treningen til å danne en hypotese for så å sjekke ut eller inn, stille spørsmål som får frem det som er sannheten.  Det er ikke sikkert disse avslører at de vet, at de ser deg eller at de nå vet.  De vil bare trekke seg unna disse som ikke er ærlige, manipulerer eller har en agenda, da det er helt uinteressant med for disse super kommunikatørene å snakke med noen som later som, spiller en rolle og ikke er i kontakt med seg selv.

Alle kan utvikle og lære å bli bedre og bedre, om du er interessert og nysgjerrig og ønsker kommunikasjonstrening.  Bli med på teori og trening i små grupper med Linda, eller engasjer arbeidsplassen til å engasjere Mentora.no for opptrening av varhet, oppmerksomhet og praksis innenfor kommunikasjon og relasjon.  Her er det sort / hvitt fordi det beste stadig blir bedre og bedre, mens de som er ute av kontakt og tilkobling er uten mulighet.  Enten du jakter jobb, partner eller nye oppdrag, så er dette viktig å vite om.

 

Hvorfor snakker vi sammen?

Snakker du fordi du må, fordi det er praktisk, eller er du bevisst på hvilke muligheter det gir – og om det – så har du gjerne erfart hvilke begrensninger det ligger i språk, dialekter, paradigmer, aspekter og ulike agendaer bak kommunikasjonen.  Språket er en stor ressurs, og det er også muligheter for misforståelser, maktmisbruk og manipulasjon.  Med ordet kan vi snakke sant, eller vi kan juge og føre folk bak lyset.

Kommunikasjon er mer enn ord.  Vi har kroppsspråk, atferd, handlinger, mimikk og vi har det falske selv og de som er kongruente og autentiske.  Vi har de som ser og føler klart, mens de fleste ser og hører nærmest ingenting.

Vi har de som leser, forsker og utvikler seg med et åpent og uavhengig sinn, mens andre er over identifisert i en retning de stadig feter opp og fyller opp med mer av det samme.

Dessuten har vi mennesker i alle aldre, ulike kulturer og med ulik livserfaring.  Alt dette og uendelig mer gir muligheter for å forstå eller misforstå, skape fred eller krig.

Det er viktig å kontinuerlig utvikle kommunikasjonsferdigheter og sikre seg det grunnleggende innen kommunikasjon og relasjon.  Kommunikasjon er broen mellom mennesker, en vei til å skape forståelse, finne sannhet og bygge tillit.

Formålet med god kommunikasjon er ikke å vinne diskusjonen, men å forstå.  Det kan være nyttig å vite hvordan en vinner diskusjonen, slik at du avslører hersketeknikker og manipulasjon.

Vi skal ikke bruke kraft, aggresjon eller hersketeknikker mot andre.  Du kan gjerne bruke kraft FOR det gode formål og ditt engasjement betyr at du bryr deg, og det er godt gjort – altså godhet.  Ved å snakke sammen og  skape klarhet gjennom nærvær og respekt, så er du og dere gode.

2. Intensjon – Grunnlaget for all dialog

Bak hvert ord ligger en tanke.  Bak hver tanke er det kjemi, biologi og fysikk, samt minner og erfaringer.  Det beste er om du er bevisstheten som er det nærmeste virkelighet du kommer.  Helt bevisst kan du bruke ressursen tankeverktøyet er, samt holde følelsesapparatet som en hjelpsom ressurs, uten å miste deg selv og marinere deg selv i dårlige tanker og ubehagelige følelser.  Det er så fort gjort, og vi kan alle gå i baret om vi er stresset og belastet.  Andre ganger kan det være triggere eller møter med situasjoner som minner om gamle uferdige hendelser, som kan få oss til enten gå gjennom det på en god og mer moden måte, som lukker det uferdige, eller vi gjentar fadesen med å reagere og si ting på en dårlig måte.  Det er meningen at vi mennesker på denne livsreisen skal lære av feil, forbedre oss og bli mer stadig mer reflekterte, kloke og gode til å forstå og bygge opp styrkende og støttende samfunn.  Da er det viktig at hver og en av oss tar ansvaret og friheten til å utvikle oss og vokse som hele og levende mennesker.

Bak hvert ord ligger en intensjon. Et godt menneske kommer med en ren og god intensjon:

• Ikke for å manipulere

• Ikke for å kontrollere

• Men for å utforske, forstå og veilede

Den gode intensjon for vi – menneskene, er veien til å lykkes.  Om det er dårlige intensjoner som skader menneskene, vil det motstå en motkraft som er uovervinnelig (forutsatt at mange nok av vi – menneskene er tilkoblet og i kontakt).

Spør deg selv:

Hva er min egentlige hensikt i denne samtalen?

Er jeg her for å støtte, lære og dele – eller for å fremstå som den som har rett?

3. Lytte og tale – like viktig som å puste inn og ut

Lytting er aktivt. Det er et verktøy for å hente inn dybde, nyanser og følelser.

Å tale er å dele det du har erfart, forstått og gjennomlevd – ikke bare det du har hørt.

Tips for lytteren:

• Vær stille, ikke bare taus.

• Lytt med hele kroppen.

• Legg merke til hva som ikke blir sagt.

• Still åpne spørsmål: “Kan du fortelle mer om det?”

Tips for den som taler:

• Snakk sant, også når det er sårbart.

• Bruk erfaringer, ikke bare teorier.

• Formidle med ydmykhet – ikke som en absolutt fasit.

4. Fra data til visdom – fire nivåer av forståelse

God kommunikasjon krever at vi skiller mellom overflater og dybder:

• Data: Rå fakta. Det som har skjedd. Tall, navn, hendelser.

• Informasjon: Hvem, hva, hvor, når. Dette gir kontekst.

• Kunnskap: Hvordan ting henger sammen. Å forstå mønstre og sammenhenger.

• Visdom: Hvorfor det betyr noe. Hva er meningen? Hva er verdien?

Eksempel – Skole: Data = Elev har fravær Informasjon = Hvilke dager? Hvor ofte? Kunnskap = Hvorfor skjer det? Hva påvirker dette? Visdom = Hvordan skaper vi et miljø som vekker lysten til å lære?  Hvordan lærer barna best, og hva er det best for dem at de lærer?

5. Forhandle og forstå sammen

Når to mennesker har ulikt syn, er ikke målet å vinne – men å utvide horisonten.

Forhandling handler om å sammen skape ny innsikt og felles forståelse.

Det krever:

• Tålmodighet

• Åpenhet for å ta feil

• Evne til å se med den andres øyne

• Et fellesspråk som bygger bro

6. Energi, helbredelse og menneskets natur

Alt liv søker vekst – både planter, dyr og mennesker.

I kommunikasjon må vi også anerkjenne:

• Vi er energi. Ord bærer frekvenser.  Ordene vi sier er så mye sterkere enn de tankene vi tenker.  Ordene som er bevisste er uendelig mye sterkere og givende, enn de som kun er mønsterdannet og automatisk.

• Vi helbreder hverandre gjennom nærvær og sannhet.  Gode relasjoner gir bedre helse og livskvalitet.

• Når vi er ærlige, åpne og trygge, kan indre helbredelse skje.

 

Refleksjonsspørsmål for utvikling og vekst

Om intensjon og tilstedeværelse

1. Hva er min intensjon når jeg går inn i en samtale – ønsker jeg å forstå, eller å bli forstått?

2. Har jeg noen gang prøvd å “vinne” en samtale? Hva gjorde det med meg – og den andre?

3. Hvordan merker jeg forskjellen på en samtale med ren og uærlig intensjon? ⸻ Om lytting og stillhet

4. Når var sist jeg virkelig lyttet – uten å planlegge hva jeg skulle si tilbake?

5. Hvordan føles det når noen virkelig lytter til meg?

6. Hvordan kan jeg skape mer rom for stillhet i mine samtaler? ⸻ Om forståelse og dypere innsikt

7. Har jeg noen gang trodd at jeg visste – før jeg virkelig forsto?

8. Hvordan kan jeg bli mer åpen for ny informasjon som utfordrer det jeg tror jeg vet?

9. I hvilke situasjoner er det vanskelig for meg å være nysgjerrig i stedet for bastant? ⸻ Om kunnskap og visdom

10. Hva betyr det for meg å gå fra kunnskap til visdom?

11. Hva er forskjellen på noe jeg har lært – og noe jeg virkelig har forstått?

12. Hvilken rolle spiller mening og verdi i min måte å kommunisere på? ⸻ Om energi og helbredelse

13. Hvordan påvirker min energi de jeg snakker med?

14. Kan jeg kjenne når en samtale har en helbredende effekt? Hvordan føles det?

15. Hva trenger jeg for å møte andre med helhet og varme – også når vi er uenige?

 

Lykke til med din .livsreise på området å snakke sammen.

Del innlegget:

Relaterte innlegg

Handlekurv
Abboner på vårt nyhetsbrev!

Abboner på vårt nyhetsbrev!

Meld deg på e-postlisten vår for å motta de siste nyhetene og oppdateringene fra teamet vårt.

You have Successfully Subscribed!